Vaikuta tarinoilla bisneksessä

1.Kirjoituspäivämäärä: 27.02.2020 

2.Kirjapistemäärä: 3 

3.Teos: Storytelling työkaluna : vaikuta tarinoilla bisneksessä 

4.Kirjan kirjoittajat: Mervi Rauhala & Tarja Vikström 

5.Kategoria: Tiimiyrittäjyys 

 

Storytelling työkaluna : vaikuta tarinoilla bisneksessä, kertoo tarinoiden merkityksestä liiketoiminnan eri osa-alueilla. Kirja käsittelee tarinoiden positiivista merkitystä aina markkinoinnista johtamiseen, tuotekehitykseen ja innovointiin. Heti kirjan alussa aloin miettiä kirjoittajien esittämää väitettä siitä, kuinka tarinat markkinoinnin yhteydessä edesauttavat yritysten mieleenpainuvuutta. Mietin yrityksiä, jotka ovat jääneet mieleeni poikkeuksellisen vahvasti ja mieleeni tuli vain yrityksiä, joiden tarinasta olin tietoinen. Kirjassa on siis totuudensanomaa, tai ainakin itse kuulun tähän kuluttajien lammaslaumaan, joka hurmataan tarinoilla. 

 

Tarinankerronnan avaimet osana liike toimintaa 

Hyvä bisnestarinankerronta on tavoitteellista. Mieti mitkä ovat tavoitteesi tarinankerronnan osalta? Mitä haluat saavuttaa tarinallasi? 

Tunnetko yleisösi? Ota selvää mihin he voivat samaistua, ja minkälainen tarina heille toimii. 

Kerro tarina oikein. Kaksi ylintä ei merkitse mitään, jos tarinankerronta itsessään on tylsää ja latteaa. Tarinankerronta on taitolaji ja se kehittyy harjoittelemalla. 

Pane merkille mitä elementtejä hyvissä tarinoissa on. Tarkkaile tarinoiden rakennetta ja elementtejä. Hyödynnä samaa rakennetta omissa tarinoissasi soveltaen. 

  • Mistä tarina alkaa? 
  • Samaistuttava päähenkilö? 
  • Mitä päähenkilö tavoittelee? 
  • Merkittävät tapahtumat? 
  • Päähenkilön kohtaamat haasteet saavat kuulijan/lukijan samaistumaan kokemukseen. 
  • Hyvässä tarinassa päähenkilö kokee muutoksen. 
  • Tunneelementti – Kerro tarina tunteella. 

Kirjassa käydään läpi tarkemmin tarinankerronnan rakenteita ja yleisimpiä juonia ja tyylejä. 

 

Tarinankertoja tyypit 

  • InspiraattoriTavoitteelinen ja vaikuttava tarinankertoja joka muodostaa vahvan yhteyden yleisöön. 
  • Viihdyttäjä- Hauska ja mukaansa tempaava esiintyjä joka saa yleisön viihtymään mutta ei pysy tavoitteessaan. 
  • Reportteri- Tarinan kertoja joka tykittää faktaa tavoitteellisesti muttei omaa yhteyttä yleisöön. 
  • Välttelijä- Ei halua kertoa tarinoita vaan antaisi homman mieluummin jollekin muulle. Pakon edessä kertoo tarinan suppeasti ja ilman yhteyttä yleisöön. 

 

Käytä visuaalisuutta hyödyksesi tarinankerronnassa 

Visuaaliset viestit jäävät mieleen paremmin, käytä niitä kuitenkin vain siten että ne tukevat tarinasi tavoitetta. Jätä turhat infografiikat tai kuvat pois. Jos kuva poikkeaa pääsanomastasi voi se johtaa yleisön harharaiteilla ja heille jää esityksestä vain tuo turha kuva mieleen. 

 

 Tarina on voimakas vaikutusväline 

Tarina auttaa meitä ymmärtämään, samaistumaan ja tuntemaan. Tarina vetoaa tunteisiimme, syvemmälle kuin rationaalinen pintapuolinen ajattelu. Täten hyvällä tarinalla voidaan vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen. Mainoskoneistot sekä valtiot ovat tiedostaneet tämän jo kauan sitten ja käyttävät edelleenkin tarinankerrontaa manipuloidakseen ihmisiä. Tarinankerronnan mukana tuleekin vastuu käyttää sitä vain todenmukaisiin tarkoituksiin hyvien arvojen mukaisesti. Kirja oli loistava avaus tarinankerronnan maailmaan ja rakenteisiin. Tietoisuus tarinankerronnan vaikutuksesta tulisi olla kaikkien kuluttajien tiedossa ja etenkin tarinankertojien.