1. Kirjapistemäärä: 3
2. Teos: Miksi nukumme – unen voima
3. Kirjan kirjoittajat: Matthew Walker
4. Kategoria/opintojakso: 1. Oppiminen / Yritystoiminnan käynnistäminen

Esittelen sinulle lääkkeen, joka pidentää ikää ja parantaa hyvinvointiasi monella tapaa. On
tutkittu, että se auttaa tunteiden hallinnassa, immuunijärjestelmän ylläpidossa,
aineenvaihdunnan toiminnassaja ruokahalun parantamisessa. Se parantaa oppimiskykyä sekä
mielialaa ja jaksamista, ehkäisee syöpää ja Alzheimerin tautia ja diabetesta, sekä kasvattaa
työtehoa ja tuottavuutta. Lääkkeen nimi on Uni. Unta saa nauttia niin paljon, kuin keho sitä
tarvitsee – sinun ei tarvitse pelätä yliannostusta.

Monestiko olet herännyt arkisin niin, että olet tuntenut olosi täysin virkeäksi ja valmiiksi
alkavaan päivään? Entä mennyt nukkumaan kahdeksaa tuntia ennen herätystä niin, että olet
ollut tunnin ajan altistumatta sinivalolle ennen nukkumistasi?

Ala-arvioimme paitsi unentarpeemme, myös kaikki sen positiiviset ja negatiiviset vaikutukset.
Kuvittelemme, että nukumme vain nukkuaksemme – vaikka uni on todellisuudessa kaikkea
muutakin. Nukkuessamme aivomme ja kehomme palautuvat kuluneen päivän rasituksista,
mutta samalla myös oppimamme asiat käsitellään. Uni toimii suojakilpenä lukuisia sairauksia
vastaan.

Ennen tähän teokseen tartuttuani minulle kerrottiin, että koko kirja voi muuttaa käsitystäni
arjesta. Ja näinhän se menikin. Kun luin kofeiinin vaikutuksista ihmismieleen, lopetin ainakin
toistaiseksi kahvin ja muiden kofeiinia sisältävien juomien nauttimisen iltakuuden jälkeen.
Tutkitusti kofeiinin nauttiminen tuohon kellonaikaan piristää aivoja vielä kahdelta aamuyöllä.
Ajatella, että vaikka olet nukkumassa, aivosi käyvät kierroksilla. Lisäksi olen alkanut kiinnittää
huomiota omaan arki-iltaani ja millaisia juttuja teen mihinkin kellonaikaan. Enkä kuuna
päivänä koske melatoniinitabletteihin tai aja autoa liian väsyneenä.

Yritysmaailma tuo mukanaan monenlaisia voitonriemuja ja vastoinkäymisiä ja niissäkin
tilanteissa uni on avainasemassa. Hyvin levänneenä voimme keskittyä tekemiseemme ja täten
antaa itsestämme irti paljon enemmän – näin ollen epäonnistuminenkin on
epätodennäköisempää. Kääntäen – jos epäonnistumme, hyvin levänneenä emme ota sitäkään
niin raskaasti vaan osaamme käsitellä asian maltillisemmin.

Kiireyhteiskuntamme pakottaa monet työskentelemään kotoa käsin, sillä logistisista syistä
töiden tekeminen muualla voisi olla hankalaa. Elämme siis kaiken aikaa töidemme keskellä,
pahimmassa tapauksessa nukumme niiden keskellä.

Voin kertoa omakohtaisen kokemukseni valkotaulusta, joka oli sijoitettuna keittiöön
ruokapöydän viereen. Tuo taulu sisälsi kaikki tehtävät asiat niin töissä, kuin kotonakin.
Tottumuksesta pysähdyin lukemaan taululla olevia tehtäviä niin aamu- kuin iltapalalla.
Ihmekös tuo, jos vähän olin stressaantunut. Nykyään taulu on sijoitettuna kotini
työhuoneeseen poissa näkyviltä silloin, kun en sitä tarvitse. Ja voinpa kertoa, että nukun
yöni paremmin.

Henkilökohtainen mielipiteeni on se, että mikään työ tai harrastus ei saa mennä unen ohitse.
Ja tämä kirja vahvisti sitä entisestään. Ihmisen täytyy saada levätä ja unohtaa arjen kiireet
hetkeksi. Olen lukuisia kertoja tehnyt sen virheen, että olen jatkanut töiden tekemistä
iltakahdeksaan saakka ja huomannut aivojeni käyvän ylikierroksilla vielä puolen yön jälkeen.
Monesti kahdentoista tunnin työpäivän jälkeen totean, että miksi tein tämän taas itselleni.
Olisin voinut vaikkapa neljä tuntia tuosta ajasta käyttää luonnossa kävelyyn tai
suosikkiharrastukseeni valokuvaukseen, jolloin stressitasoni olisivat huomattavasti alempana.

Kirja sai ymmärtämään maailmaa taas hieman paremmin. Sillä aikaa, kun delfiinit nukkuvat
toinen aivopuolisko kerrallaan, me tarvitsemme lisää unta. Keskittymis- ja
stressinsietokykymme olisivat aivan toisella tasolla, jos onnistuisimme nukkumaan edes
tunnin lisää joka yö. Mihin kaikkeen pystyisimmekään, jos nukkuisimme yömme kunnolla?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *