1. Esseen nimi: Sano se someksi 1+2=3
  2. Kirjoituspäivämäärä: 11.08.2020
  3. Esseen kirjoittaja: Marika Saikkonen
  4. Kirjapistemäärä: 1
  5. Kirja: Sano se someksi (1+2=3) – Sosiaalisen median suuri laskuoppi
  6. Kirjan kirjoittaja(t): Katleena Kortesuo
  7. Kategoria (YPK) ja opintojakso: 6.5. Sosiaalinen media / Digimarkkinointi (YPK) ja 7009 Markkinointi

 

Oman sukupolveni yrittäjille ja työntekijöille on lähestulkoon poikkeuksetta täysin selkeää, että yrityksen pitää olla sosiaalisessa mediassa. Ja vieläpä juuri niissä oikeissa kanavissa, jossa asiakaskin on. Vanhemmille ikäpolville somen tarpeellisuus ei ole yhtä selkeänä, mutta ymmärrän sen, some on kuitenkin melko uusi asia ja se tuli nopeasti. Jos olet tottunut tiettyyn tyyliin, on siitä vaikea päästä pois, muuttaa tekemistään tai omaksua uutta. Some myös muuttuu jatkuvasti.

 

Katleena Kortesuon Sano se someksi -kirja oli hyvä kokonaisuus, joskin jo itselle ennestään paljon tuttua asiaa, koska media-alan opinnoissa ja työtehtävissä tulee some väkisinkin vastaan. Sain kuitenkin lisää tietoa nimenomaan yrityksen someviestinnän ja -markkinoinnin puolesta, kirja kun käsittelee somea juuri niistä näkökulmista. Uskon kirjan hyödyttävän eniten vähän vanhempaa ikäpolvea ja ihmisiä, jotka ovat käyttäneet somea lähinnä vain henkilökohtaiseen viestintään. Kirjan lopussa on myös hyödyllinen sanasto aloittelijalle, jossa selitetään joitain someen ja kirjaan liittyviä sanoja, sekä avataan joidenkin sanojen kohdalla, mitä ne juuri tässä kirjassa merkitsevät.

 

Suurimmat ja mielenkiintoisimmat opit kirjassa itselleni olivat somessa kirjoittamisen tyyliin, tarinallistamiseen, bloggaamiseen ja asiakaspalveluun liittyvät asiat. Esimerkiksi se, että kaikkea mitä tiedät ja mieleen tulee, ei kannata kirjoittaa samaan postaukseen, vaan jättää tilaa keskustelulle ja muiden oivalluksille ja lisäyksille. On myös hyvä ottaa joku selkeästi rajattu aihe, esimerkiksi laajemman aiheen jokin tietty osa, eikä kirjoittaa kerralla kokonaista tietokirjasarjaa. Kortesuo antaa kirjassa myös hyviä ja hauskojakin konkreettisia esimerkkejä muun muassa yllä mainittuihin asioihin. Hän kirjoittaa tekstiä, jonka ymmärtäminen on helppoa, lukeminen on mielekästä ja jossa hänen persoonansakin tulee hieman esiin. Kirjassa on kuvia, ”Vinkkipankki” -kappaleita ja listoja, eikä yksikään sivu ole pelkkää leipätekstiä, joka ainakin itselläni motivoi lukemiseen ja pitää mielenkiinnon yllä. Kirjoitustyyli nosti halun lukea lisääkin Kortesuon kirjoja.

 

Kirjassa kävi hyvin selväksi, että Kortesuo on erityisen mieltynyt blogeihin yritys- ja asiantuntijakäytössä ja kirjan myötä ymmärrän kyllä hyvin myös miksi. Blogeissa on rutkasti eri vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, ja ne nousevat Kortesuon mukaan hyvin esille Googlessa. Jos haluat kuulla laajemmin esimerkiksi eri somekanavista (tai nettisivuista – niistä ei mainita oikeastaan mitään) ja niiden kokonaisvaltaisesta toiminnasta, tämä ei välttämättä ole se oikea kirja. Jos taas erityisesti bloggaaminen oman yrityksen kanssa kiinnostaa ja tarvitset apua yrityksesi somesisältöjen tekoon niin, että siitä saisi jotain hyötyjäkin, kannattaa Sano se someksi tsekata.

Vastaa