1. Kirjoitettu: 13.5.2020
2. Kirjapisteet: 2
3. Kirja: Muotoilua meillekin! – muotoilu- ja brändiopas yrittäjille
4. Kirjoittajat: Anita Saarelainen
5. Opintojakso: Mediatuotanto

Mikä on brändi? Konsepti? Mitä niillä voi tehdä, jotta markkinoinnista saisi sujuvampaa? Näihin kysymyksiin olen viime aikoina etsinyt vastauksia lukuisista eri teoksista. Kuitenkin vielä etsin sitä 101-teosta, joka kokoaisi kaiken ajankohtaisen tiedon yksien kansien väliin. Vaikkakin Intohimona Brändit ja tämän kirjan luettuani alan hahmottaa, miksi sellaisen 101-teoksen tekeminen voi olla haasteellista.

Muotoilua meillekin! toi minulle uutta näkökulmaa siihen, miten nykypäivänä pieni yritys voi erottautua muista. Muotoilua voi nimittäin käyttää kilpailuvalttina ja sen avulla voi solmia pitäviä asiakassuhteita.

Minulle tämä kirja oli erilainen lähestymistapa yrityksen perustamiseen ja sen pyörittämiseen. Toisaalta voisin kutsua sitä yrityksen perustamisen 101:ksi, ilman sananmukaista step-by-step-ohjetta PRH:n papereiden täyttämiseen. Teoksessa kuitenkin käydään läpi kaikki logosuunnittelusta brändin suojaamiseen, markkinointiviestintään ja ammattilaisten kokemuksiin aiheista.

Kirjan sanoma lienee on, että hyvällä muotoilulla voidaan saavuttaa lisäarvoa tuotteisiin ja palveluihin. Asiakas on valmis maksamaan tuotteesta enemmän, jos yrityksen brändi puhuttelee häntä. Siksi on tärkeää kertoa tarinaa. Ei mitään Googlen kuvahausta otettua, vaan aitoa toimintaa.

Kuitenkin aina on muistettava, että lopullinen käsitys brändistä muodostuu asiakkaan päähän. Se on järkähtämätön totuus. Yritys voi kuitenkin vaikuttaa omaan brändiinsä ja julkisuuskuvaansa jokapäiväisellä toiminnalla – olkoon tämä markkinointia sosiaalisessa mediassa, tai bränditietoisuuden kasvattamista vaikkapa toimialaansa kohdistuvilla messuilla.

Tulevaisuuden (ja toki nykyajankin) yritysten tulee ottaa toiminnassaan huomioon yhä enemmän merkityksellisyys, vastuullisuus ja arvot. Kun tarjontaa on paljon, vahvimmat brändit pääsevät esille. Yrityksen tulee kyetä tehdä viestintäänsä ja markkinointiaan niin, että se tuntuu uusillekin sukupolville mieleiseltä ja houkuttelevalta. Läpinäkyvyys yrityksen toimintaan tuntuu olevan valttikortti.

Kokonaisuudessaan oli hyvin valaisevaa lukea niinkin arkipäiväisistä asioista, kuten toimitilojen sisustuksesta tai myymälöiden rakentamisesta liittyen asiakkaiden brändikuvaan ja ostokäyttäytymiseen. Kirja tarjosi lukuisia kehitysmahdollisuuksia omaan yritystoimintaan.