Kirjoituspäivämäärä: 30.3.2020 Kirjapisteiden määrä: 3 Teos: Matthew Walker – Miksi nukumme: Unen voima

 

Pirinen Roosa

1803426

LUVNS18

 

KIRJAESSEE: JOKO SAA NUKKUA?

Tämä essee käsittelee unta, tarkemmin ottaen Matthew Walkerin kirjoittamaa Miksi Nukumme: Unen voima -kirjaa. Näin uupumuksen partaalla ja oman jaksamisen kanssa taistellessa kyseinen kirja tuli luettua juuri oikeaan aikaan. Unen tärkeys iskeytyi kallooni kertarysäyksellä, ja olen ottanut heti käyttöön kirjassa mainitut keinot oman terveyden kokonaisvaltaiseen parantamiseen. 

Kirjan mukaan uni ei ole vain yksi tärkeimmistä elämän peruspilareista, vaan se on pohja, joka kannattelee kaikkia muita elämän osa-alueita. Unettomuus voi tappaa yhtä nopeasti kuin syömättömyys, ja jo pelkästään REM-unen estäminen hoitaa homman. Sikiöt ja vauvat, joilta REM-uni on jostain syystä estynyt, kärsivät erilaisista kehityshäiriöistä. 

Unen tuomat terveyshyödyt, sekä unen puutteesta johtuvat terveyshaitat saivat minut pysähtymään ja miettimään. Unettomuus vaikuttaa painonhallintaan, oppimiseen, muistamiseen, jaksamiseen, immuunijärjestelmään, sairauksien puhkeamiseen sekä mielenterveyteen. Jos ihminen nukkuu viikon ajan joka yö vain kuuden tunnin yöunet, se vastaa yhtä kokonaan valvottua yötä. Jos unet ovat jääneet vain neljään tuntiin, viikon jälkeinen olotila vastaa kahta täysin valvottua yötä. On siis erittäin tärkeää, että ihminen nukkuisi täydet kahdeksan tunnin yöunet joka yö.

Kirja kritisoi länsimaalaista kulttuuria, jossa ihmiset yritetään pakottaa nukkumaan yksijaksoisesti, sekä toimimaan vasten luonnollista unirytmiään heräämällä aikaisin aamulla, minkä lisäksi pitäisi vielä olla toimelias ja reipas kunnon kansalainen. Erilaiset tutkimukset ovat todistaneet, että maailmassa on aamu- ja iltavirkkuja ihmisiä, mutta vain toista ryhmää ‘’syrjitään’’ ja yritetään pakottaa elämään toisen biologisen kellon mukaan. Itse tunnen kuuluvani iltavirkkuihin ihmisiin.

Kirja on todella pitkä ja asiarikas. Sen kuunteleminen tuntui uuvuttavalta ja sen takia kirjan läpikäyminen vei todella pitkän ajan minulta. Asia oli kuitenkin erittäin mielenkiintoista ja relevanttia omaa elämää ajatellessani, sillä en ole juurikaan antanut painoarvoa nukkumiselle elämässäni. Tietenkin nukkuminen on yksi parhaista asioista mitä tiedän, mutta tämän kirjan kuuntelemisen jälkeen olen todellakin tiedostanut, kuinka tärkeää on antaa itsensä levätä tarpeeksi. 

Teoksen kuuntelemisen jälkeen olen antanut itselleni luvan nukkua, vaikka muiden menojen edellä. Nukun lähes päivittäin noin tunnin päiväunet, ja sen lisäksi yritän antaa itselleni aikaa nukkua vähintään kahdeksan tuntia aina kun se on mahdollista. Huomasin sen positiivisen vaikutuksen jo lyhyessä ajassa, noin kuukaudessa. Olemme myös ottaneet unen tärkeyden huomioon tiimin toiminnassa, ja yritämme aloittaa palaverit aamuisin 9-10 aikaan, jotta kaikki saisivat tarvitsemansa unimäärän päivittäin. 

Asia, joka jäi vaivaamaan, oli vanhempien ihmisen huono nukkuminen. Jopa oma tätini sanoi, että vanhemmat eivät tarvitse niin paljon unta kuin nuoremmat ihmiset. Kirjan mukaan se ei kuitenkaan ole totta, kaikki tarvitsevat hyvät ja pitkät yöunet, mutta vanhemmat ihmiset eivät pysty sitä tuottamaan, mikä aiheuttaa sairauksia ja kunnon rappeutumista. Voiko unen estäminen olla biologinen syy siirtyä ajasta ikuisuuteen, ja antaa tilaa uusille sukupolville? Foliohatut päähän.