1. Kirjoitettu: 18.05.2020
2. Kirjapisteet: 3
3. Kirja: Menesty Digimarkkinoinnilla
4. Kirjoittajat: Minna Komulainen
5. Opintojakso: Mediatuotanto

Olen törmännyt usein sosiaalisesta mediasta ja somemarkkinoinnista lukiessani siihen, että teokset keskittyvät liialti itse tiettyjen alustojen toimintaan. Kerrotaan siitä, kuinka Instagram toimii alustana tai kuinka saat somevideosi näyttämään ammattimaisemmalta. Monet kirjoista tuntuvat hirvittävän pintaraapaisuilta ja hapuilulta eri alustojen välillä. Yhteenkään ei keskitytä kunnolla ja seilataan edestakaisin.

Tässä Minna Komulaisen toissa vuonna julkaisemassa teoksessa Menesty Digimarkkinoinnilla tilanne on toisin. Arvostan Komulaisen lähestymistapaa aiheeseen suuresti, sillä taustatiedot vaikuttavat pitkälti tutkituilta ja jokainen väite tukee toistaan. Teoksessa pureudutaan sosiaalisen median perusolemukseen markkinoinnin ja myynnin näkökulmasta, sekä tarjotaan lukijalle vaihtoehtoja lähestyä erilaisia alustoja. Kirja painottuu paljon siihen, miten kuluttaja toimii sosiaalisessa mediassa ja kuinka meidän markkinoijina pitäisi kuhunkin kuluttajatyyppiin reagoida. Kirjassa tarjotaan sellaisia näkökulmia sosiaaliseen mediaan, jota en ole median opinnoissani paljoakaan tavannut.

Totesin jo muutamaan otteeseen muille akatemialaisille, että tätä kirjaa lukiessaan kokee miltei joka sivulla ahaa-elämyksiä. Nautin tämän kirjan lukemisesta ja se näkyy yli 2000 sanan muistiona.

Tämän kirjan luettuani koen saaneeni lukuisia työkaluja oman urani kehittämiseen ja asiakkaideni asiakastyytyväisyyden kasvattamiseen. Ymmärrän nyt paremmin, mikä merkitys monikanavaisuudella sosiaalisessa mediassa on ja millä tavoin klassiset myynnin ja markkinoinnin taidot ovat nekin tärkeitä, vaikka homma tapahtuu digitaalisesti. Digitaalisuus korostaa asiakaskokemuksen merkitystä, sillä emme tapaa asiakkaitamme välttämättä ollenkaan kasvokkain.

Kirja herätti paljon ajatuksia digiajan trendeistä. Kirjassa on esitelty Komulaisen (2017) tekemää pro gradu-tutkielmaa, jossa on selvitetty yritysten kokemia sosiaalisen median trendejä omassa liiketoiminnassaan. Trendeiksi on koettu vahvasti verkkokauppojen roolin kasvu, brändien merkitysten korostuminen, myynnin monikanavaisuus (eli verkko- ja kivijalkakaupat tekevät yhteistyötä), pienten yritysten kasvu kansainväliseksi digitalisuuden myötä, tuotekehityksen tapahtuvan asiakkaiden kanssa, tuotetietojen jakaminen sosiaalisen median avulla ja kansainvälisen kilpailun lisääntyminen kotimarkkinoilla.

Monet näistä trendeistä ovat korostuneet viime aikoina, kun pandemia yllätti maailman. Moni kivijalkakauppa on perustanut tai perustamassa verkkokaupan, kun ihmisten pääsy kivijalkakauppoihin on estynyt. Myös vastuullisuus korostuu ostamisessa uudella tavalla, kun kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttavat ympäristö- ja ihmisoikeusasiat. Ajankohtaisia arvoja noudattavat brändit ovat päässeet esille.

Uutena tietona, tai ehkä ennen ajattelemattomana tietona, minulle tuli tämän kirjan kautta erilaiset ostajapersoonat. Onhan se aika selvää, että kulutamme eri tavalla – mutta näin verkkosivuista innostuneen näkökulmasta tämä oli mielenkiintoista luettavaa. Ihmiset voi tosiaan kategorisoida iän, kiinnostuksen kohteiden, mielipiteiden, uutisten lukemisen (tai lukemattomuuden) ja muiden demografisten tietojen avulla ostajapersooniin ja täten verkkosivujen ja eritoten verkkokauppojen palvelukokemuksia voi kehittää kyseisten ostajapersoonien mieleiseksi. Näin ollen kassa kilisee useammin. Yllättävää, eikö? Ja tämä kaikki tieto on saatavilla evästeillä. Täytyy toki noudattaa uusinta lainsäädäntöä näissä asioissa, sillä tietoturvallisuus on ollut viime aikoina paljon tapetilla.

Parhain oppi tätä kirjaa lukiessa noiden ostajapersoonien ohella oli ehdottomasti digistrategian laatiminen. Monesti on tyrkytetty sitä ajatusta, että täytyisi olla somessa läsnä jokaisella alustalla. Komulaisen mukaan on hyvä aloittaa vähästä ja kehittää toimintaa vähitellen. Aloittaa yhdellä alustalla, joka on omalle kohderyhmälleen mieluisin. Tärkeää on kerätä dataa ja käyttää sitä oikein.

Näen tälläisen toiminnan paljon järjellisemmäksi, kun ehtii tutustua rauhassa yhteen alustaan kerrallaan. Ei pidä säntäillä ja hosua, sillä markkinointi ottaa aikansa – ja maksaa kaiken kyllä takaisin. Ihan jo senkin nojalla, että vahvan brändin kehittäminen muodostuu mahdottomaksi, jos kerrottu tarina sosiaalisessa mediassa on vesiperäistä.

Kokonaisuudessaan tämä teos on vahva lukusuositus heille, jotka haluavat ymmärtää sosiaalisen median markkinointia paremmin ja päästä jyvälle nykyajan trendeistä. Suosittelen toki perehtymään trendeihin lukemisen yhteydessä jonkin ajankohtaisemman tutkimuksen avulla, sillä tämä kirja on kirjoitettu kaksi vuotta sitten ja trendit ovat ehtineet joiltakin osin muuttua. Joitakin sosiaalisen median alustoja on tullut suosioon, joita ei tämän kirjan ilmestymisen aikaan vielä niin paljoa suosittu. Sekin kannattaa selvittää, millaisia kanavia kohderyhmäsi käyttävät, sillä esimerkiksi TikTok on nyt ”in” ja sitä ei ole tässä kirjassa mainittu.

Oletko sinä jo löytänyt sinisen meren?