1. Kirjoitettu: 23.06.2020
2. Kirjapisteet: 2
3. Kirja: Käsikirjoittajan työkalut
4. Kirjoittajat: Jouko Aaltonen
5. Opintojakso: Mediatuotanto

Rakastan luoda tarinoita. Omaan vahvan mielikuvituksen ja pystyn viemään asiayhteyksiä hyvinkin pitkälle. Hyvien tarinoiden luominen ei kuitenkaan tee sinusta hyvää käsikirjoittajaa. Olisinpa tarttunut tähän kirjaan aikaisemmin, niin olisin välttynyt monelta turhalta.

Monesti kun kirjoitan käsikirjoitusta, suunnittelen maailmaa ja käännekohtia. Käsikirjoitukseni noudattavat tarkasti klassista käsikirjoittamista. Käsikirjoituksessa on alkusysäys, alku, keskikohta ja loppu. Ne sisältävät kaksi isoa käännekohtaa ja yleensä yhden pienemmän. Päähahmo kehittyy tarinan mukana. Käsikirjoituksissani on kaunis pinta, mutta sisältö on loppujen lopuksi hyvin onttoa. Tämä johtuu siitä, kun keskityn liikaa maailmaan ja tarinaan, enkä niinkään hahmoihin.

Jos luot vahvan ja mielenkiintoisen hahmon, se jo luo tarinaa. Katsoja rakastuu juuri hahmoihin ja elää heidän kauttaan maailmassa, johon heidät on asetettu. Tämä on myös paras kirjoitusblokinpoistaja. Mitä enemmän panostaa hahmoihin ja heidän persooniinsa, vahvuuksiin ja heikkouksiin, niin hahmojen väliset toiminnan ja dialogia tapahtuu luontevasti. Se ei ole enää mietintää mitä tämä hahmo sanoisi, että se tukisi persoonaa. Hahmon persoona luo dialogin ja alkaa tukea maailmaa. Parhaassa tapauksessa hahmot alkavat kuin itsestään juttelemaan keskenään ja toimimaan.

Hahmoissa minulla on myös ollut toinen ongelma. En kirjoita samaistuvia hahmoja. Tähän vaikuttaa hyvin paljon, että kirjoitan lyhytelokuvia, joten aikaa ei tunnu riittävän hahmon tutustumiseen. Tämä myös kertoo sen virheen, että yritän tiivistää kokopitkän elokuvan käsikirjoitusta lyhytelokuvaan. Eli minun pitäisi lähteä rikkomaan rajoja ja panostaa hahmoon.

Näistä vielä tärkeä ohje, joka jäi pysyvästi mieleen. Kirjoita siitä mitä itse tiedän ja kulttuurista missä minä elän. Koska näistä asioista minä tiedän kaikista eniten. Myöskin sen, että kirjoita kaikki ideat ja ajatukset mitä tulee mieleen. Helposti lähden jo leikkaaman osia pois, koska mietin katsojan reaktiota tai budjettia. Leikkaaminen pitää jättää myöhemmäksi. Viimeisenä ohjeena ottaisin sen, että omalla tarinalla pitää uskaltaa leikkiä.

Käsikirjoittamisessa olen myös nähnyt hyötyä muissakin kuin vain leffamaailmoissa. Käsikirjoittaminen on osittain myös hyvin lähellä henkilöbrändäystä. Ihmiset hakevat tarinoita, joten hyvä tarinat vetävät meitä seuraamaan ihmisiä. Sitä helpompi meidän on seurata ihmistä, jossa on samaistuttavaa ja heikkouksia. Jos haluaa luoda parempaa henkilöbrändiä, niin pitää osata tarinallistaa elämästään se osa, että mistä on tullut, missä on ja mihin on menossa. Tarinaa on helpompi jakaa muille eteenpäin ja sitä kautta saada näkyvyyttä.

Käsikirjoittajan työkalut on ehdottomasti yksi parhaista suomalaisista käsikirjoittamisen kirjoista. Se antaa erinomaisesti ohjeet mistä lähteä liikkeelle ja miten. Kirja ei vie liian syvälle vaiheissaan. Se antaa aloitusohjeet ja tätä kautta pitää itsensä tarpeeksi kevyenä lukemisena. Tämän kirja on ehdottomasti paras kirja niille, jotka ovat kiinnostuneita käsikirjoittamaan ja ovat tiensä alussa.