1. Kirjoituspäivämäärä: 14.12.2019
2. Kirjapistemäärä: 2
3. Teos: Epic- Nuoren yrittäjän käsikirja
4. Kirjan kirjoittajat: Sami Mikkola, Martta Tervonen
5. Kategoria: Tiimiyrittäjyys

Sami Mikkolan ja Martta Tervosen teos Epic- Nuoren yrittäjän käsikirja on ollut lukusuunnitelmassani jo pitkän tovin, ja vihdoin löysin kirjan käteeni asti. Teos itsessään on melko nopea- ja helppolukuinen paketti yrittäjyyden perusasioista. Kirja on jaettu kymmeneen eri lukuun yrityksen perustamisesta verkostoitumiseen. Lisää mielenkiintoa kirjaan tuo kappaleissa olevat tarinat lukuisilta yrittäjiltä. Kirja haastaa myös lukijaa innovoimaan erilaisia ajatuskarttoja, sekä pohtimaan omia vahvuuksiaan. Kirjan takakannessa on varoitus: Saattaa aiheuttaa huimausta, riemunkiljahduksia, ennennäkemätöntä aktiivisuutta ja uskoa omiin kykyihin. Mielestäni tämä ”varoitus” kiteyttää hyvin kirjan sisällön.

Kirjan kaksi ensimmäistä lukua käsittelee unelmointia ja ideointia. Molemmat näistä asioista on haastavia tällaiselle melko loogiselle jääräpäälle, joten pohdin jo kirjan vaihtamista toiseen. Jatkoin kuitenkin kirjan lukemista, sillä omalta mukavuusalueelta poistuminen on aina lähtökohtaisesti hyvä juttu ja siitä voi oppia jotain uutta. Itseasiassa unelmointi ja ideointi on tärkeä osa yrittäjyyttä, ilman niitä meillä tuskin olisi Spotifyn tai Woltin kaltaisia yrityksiä, jotka ovat mullistaneet oman toimialansa.

Seuraavat kaksi lukua käsittelevät myyntiä ja markkinointia. Pitchaukseen kirja antaa mm. seuraavia vinkkejä:
• Yksinkertaista viestin sisältöä
• Testaa viestiä monilla eri ryhmillä ja kuuntele sekä havainnoi palautetta
• Kokeile uusia asioita esityksessäsi, kuten ilmeitä ja äänenpainoja
• Puhu kuulijoiden lisäksi seinille ja harjoittele puhumista
• Aja itsesi tilanteisiin ja jopa kilpailuihin, joissa pääset kertomaan ideoistasi muille ihmisille

Markkinoinnin osalta kirjassa muistutellaan lähinnä tarinankerronnan merkityksestä ja siitä että
markkinoinnin tulee olla asiakkaalle kiinnostavaa.

Mikkolan ja Tervosen teoksessa käsitellään myös yhden luvun verran verkostoitumista. Omasta mielestäni verkostoitumisesta ei kannata ottaa suurempia paineita, vaan pitää rohkeasti tutustua uusiin ihmisiin. Toki tämä asia on itsellenikin vaikeaa, mutta harjoitus tekee tässäkin asiassa mestarin.

Epic- Nuoren yrittäjän käsikirja ei sinällään antanut uutta tietoa liiketalouden asioista, sillä se käsitteli myynnistä ja markkinoinnista pääosin vain perustermistöä. Kuitenkin kirja on hyvä opus nuorelle yrittäjänalulle, ja etenkin sen unelmointi- ja ideointikappaleista on varmasti apua kaikille yrittäjyydestä haaveileville ihmisille. Suosittelenkin tutustumaan ainakin kirjan ensimmäisiin kappaleisiin tehtävineen vaikkapa silloin jos tuntuu että projektirintamalla tökkii tai oma tulevaisuus mietityttää.