1. Esseen nimi: Brändikäsikirja
  2. Kirjoituspäivämäärä: 31.12.2020
  3. Esseen kirjoittaja: Joose Homanen
  4. Kirjapistemäärä: 2
  5. Kirja: Brändikäsikirja – Näin teet yritysbrändistä vetovoimaisen
  6. Kirjoittajat: Pekka Ruokolainen

 

Moni saattaa ajatella, että yrityksen logo ja värimaailma on yhtä kuin yrityksen brändi. Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan mukaan asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertainen, sillä brändillä tarkoitetaan sitä miten asiakkaat kokevat yrityksen. Brändin perustuessa siis tunteisiin, on yrityksen hankalaa vaikuttaa täysin siihen, miltä brändi tuntuu asiakkaista. Amazonin perustaja Jeff Bezoz on mielestäni määritellyt brändin mieleenpainuvasti. Bezozin määritelmä brändistä on vapaasti suomennettuna: ”Brändi on sitä, mitä ihmiset puhuvat sinusta kun et ole huoneessa”.

Kirjassa puhutaan brändin kirkastamisesta. Siinä ensimmäinen vaihe on brändin ytimen kirkastus. Ytimen kirkastukseen liittyy muun muassa yrityksen tarkoitus, visio, missio, arvot ja strategia. Eli käytännössä se kaiken perusta, ydin. Ytimen kirkastus ei varmasti ole mutkaton tai yksinkertainen prosessi, mutta kirkastuakseen ydin vaatii hieman ravistelua.

Toinen vaihe on brändin muotoilu. Siinä ensimmäisessä vaiheessa määriteltyjä asioita aletaan muotoilemaan asioiksi kuten yrityksen tarina, hissipuhe, ilme ja olemus tai asiakaskokemus. Brändin muotoilu -vaiheessa yritykselle luodaan siis brändin ulkoasu logoineen ja värimaailmoineen aiemmin määriteltyjen asioiden pohjalta.

Kolmas vaihe brändin kirkastamisessa on jalkautus. Brändin jalkautuksella tarkoitetaan sitä, miten asiakas kohtaa yrityksen, eli siihen esimerkiksi liittyy myynnin työkalut, toimitilat sekä muut kohtaamispisteet. Tärkein asia brändin jalkautuksessa on kuitenkin henkilöstö, sillä he välittävät brändiä eteenpäin suoraan asiakkaille rajapinnassa.

Kirja oli todella tiivis, mutta erittäin kattava paketti brändin rakentamisesta. Kirja on täynnä erilaisia tehtäviä, ja sen selkeä runko auttaa kehittämään brändiä. Uskon että kirjasta on apua etenkin brändinrakennuksen käynnistämisessä, ja sitä kannattaakin kuljettaa mukana brändin kehityksen aikana.