100 faktaa myynnistä

1. Esseen nimi: 100 Faktaa myynnistä
2. Kirjoituspäivämäärä: 7.4.2020
3. Esseen kirjoittaja: Joose Homanen
4. Kirjapistemäärä: 2
5. Kirja: 100 Faktaa myynnistä
6. Kirjoittajat: Andrei Koivumäki, Katleena Kortesuo
7. Opintojakso: Markkinointiprojekti

Andrei Koivumäen ja Katleena Kortesuon kirjoittama 100 faktaa myynnistä on julkaistu vuonna 2019. Vaikka kirjan nimi viittaa siihen, että se on täynnä myyntifaktoja, ei asia kuitenkaan ole näin. Kirja pitää sisällään asioita henkilöbrändäyksestä ajankäyttöön.

Some ja verkostot

Some, eli sosiaalinen media on käsitteenä suurimmalle osalle meistä hyvinkin tuttu, mutta siitäkin huolimatta sitä ei välttämättä osata käyttää tehokkaasti markkinoinnissa. Kirja antaa hyviä vinkkejä siihen miten valitaan oikea somekanava asiakassegmentin perusteella.

Somemarkkinoinnissa on nykypäivänä tärkeää tulla tutuksi asiakkaalle, aivan kuten tavallisessa face to face-myynnissä. Ihmisiä kiinnostaa kuka siellä yrityksessä työskentelee ja tekee kauppaa, ei se kuinka monta euroa yrityksesi pankkitilille tulee uusimmasta diilistä. Ihmiset ostavat tutuilta helpommin.

Oikean somekanavan valitseminen

Kirjassa annetaan melko yksinkertainen esimerkki asiaan:

 

1. Missä asiakkaasi liikkuvat?
2. Mikä kanava on hyödyllisin myymällesi tuotteelle tai palvelulle?
3. Missä osaat ilmaista itseäsi parhaiten? Osa on taitavia kirjoittajia ja osa taas parempia
puhumaan.
4. Mihin sinulla on tekninen valmius?

Kaikkia yleisimpiä somekanavia ei välttämättä kannata ottaa käyttöön, vaan on parempi keskittää resurssit tehokkaammin harvempiin kanaviin. Esimerkiksi autoliike ei luultavasti tavoita kohderyhmäänsä TikTokissa. 

Käytettävien kanavien valitsemisessa sekä markkinoinnissa yleisesti on hyvä ottaa huomioon se, mihin oman tiimin tekniset valmiudet oikeasti riittävät ja missä tiimi on hyvä. Esimerkiksi syvällisten pohtivien tekstien kirjoittelun luonnistuessa blogi on parempi paikka, kuin esimerkiksi Instagram-story.

 

Fokus

Kirjan mukaan fokus on yksi arvokkaimmista ja tärkeimmistä resursseista mitä meillä jokaisella on. Fokusta harvemmin kuitenkin arvostetaan tai hyödynnetään tarpeeksi, vaan ihmiset päätyvät harjoittamaan multitaskingia, mikä tuntuukin olevan trendikästä business-maailmassa. Kirjassa korostetaan delegoinnin opettelua ja vastuun jakamista, joka johtaa parempaan ajanhallintaan. Parempi ajanhallinta helpottaa arkista jaksamista ja laskee stressitasoja huomattavasti.

Itse olen saanut kokea fokuksen merkityksen akatemian aikana, yleensä sen merkityksen huomaa vasta sitten kun se alkaa kadota. Kun tekee monia asioita samaan aikaan, ei tulos ole niin hyvä kuin se voisi olla, jos keskittyisi yhteen tehtävään kerrallaan.

 

Lean-toimintamalli

Kirjassa tuodaan esille myös yksinkertaisuuteen perustuva lean-toimintamalli. Lean-ajattelussa pyritään yksinkertaistamaan ja poistamaan turhat esteet tehtävän tieltä. Toimintamallin mukaan
vika ei ole koskaan tekijässä vaan järjestelmässä sekä sen rakenteissa, joten Lean-ajattelu kannustaa löytämään sekä korjaamaan vikoja tehokkaasti.

Lean-toimintamalli kannustaa myös kyseenalaistamaan toimintatapoja sekä normeja, sillä useat niistä sisältävät hukkaa, esimerkiksi turhia työvaiheita. Turhiin työvaiheisiin kuluu resursseja sekä
aikaa, ja kuten kaikki tietävät: aika on rahaa.

Lopuksi

100 faktaa myynnistä sisältää paljon hyviä ajatuksia monista bisnesmaailman teemoista. Kirja on helppolukuinen ja sitä voi lukea helposti pätkissä sillä jokainen reilusta sadasta faktasta on parin sivun mittaisia.