Eetu Kuittinen 31.5.2019

Tätä kirjaa lukiessa aloin pohtimaan, mitä kaikkea sitä tekeekin niin sanotusti autopilotilla aivojen ja alitajunnan ohjaamana. Ihmisen päätöksenteko ja valinnat ovat loppujen lopuksi hyvin ennalta arvattavia. Ja tämä pätee meihin kaikkiin, riippumatta siitä kuinka fiksuja ja koulutettuja olemme.

Uskotko, että mainoksilla on vaikutusta sinun käyttäytymiseesi? Uskotko, että joihinkin muihin ne varmaan vaikuttavat enemmän? Kaikki uskovat, että toiset ovat alttiimpia mainoksille ja muulle suostuttelulle, kuin me itse. Tätä ilmiötä kutsutaan kolmannen persoonan periaatteeksi. Jopa lääkärit käyttäytyvät asian suhteen kuten me muutkin. Vain 14% lääkäreistä myöntää, että lääkefirmojen markkinointi vaikuttaa heidän määräyksiinsä. Samaan aikaan kuitenkin 84% uskoo, että lääkkeiden markkinointi vaikuttaa heidän kollegoihinsa. Meillä kaikilla on oma egomme, joka pönkittää itseluottamustamme ja saa meidät uskomaan, että olemme ainutlaatuisia. Niin kuin olemmekin, mutta emme ihan kaikissa asioissa.

Markkinoijat käyttävät egon voitelua hyväkseen, jopa asiakkaan huomaamatta. Taitava markkinoija antaa asiakkaan uskoa omaan omalaatuisuuteensa. Itseasiassa on vielä parempi, jos markkinoija onnistuu vahvistamaan tätä uskoa asiakkaassa. Hän tarjoaa asiakkaalle ratkaisun, joka saa hänet erottumaan positiivisesti muista. Kaikki haluavat olla parempia kuin muut.

Ihmisillä on tapana yleistää ja muodostaa käsityksensä asioista melko nopeasti. Yleisvaikutelma peittää helposti tarkat yksityiskohdat alleen. Tätä kutsutaan haloilmiöksi. Kalliimman tuotteen ajatellaan automaattisesti olevan parempi kuin halvan. Sokkotestissä kalliimmaksi väitetyt samppanjat maistuvatkin paremmilta kuin halvat, vaikka ne todellisuudessa olisivatkin saman hintaisia. Kukaan ei ole immuuni haloilmiölle. Jopa armeijan esimiehet arvioivat komeat ja ryhdikkäät sotilaat muita paremmiksi ampujiksi, vaikka sille ei olisi mitään perusteita.

Haloilmiötä hyödynnetään paljon tuotteiden mainonnassa. Urheilijat ja julkkikset ovat milloin minkäkin firman mainoksessa ja kertovat käyttävänsä tuotetta päivittäin. Jos maailmanmestari käyttää jotain tuotetta se luo automaattisesti mielikuvan, että sen on oltava paras. Koripalloliiga NBA:ssa kaikilla suurimmilla tähdillä on omat nimikkokenkänsä. Ominaisuuksiltaan kengät tuskin eroavat paljoa kengistä, joissa ei ole pelaajan numeroa tai nimeä. Silti ne myyvät kaikkein parhaiten.

Tässä oli vain pari esimerkkiä psykologisista kikoista, joita kohtaamme jatkuvasti markkinoinnin kautta. Kirja herätti kyllä mielenkiinnon aihetta kohtaan ja voisin todellakin lukea lisää kirjallisuutta siihen liittyen.

 

Teos: Tuotteistajan taskuraamattu

Kirjailija: Jari Parantainen & Antti Apunen

Julkaisuvuosi: 2014

Sivumäärä: 200

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *