Liikunta-alan Yrittäjä kirja matkailun opiskelijalle, onko tässä mitään järkeä? Kyllä on!

Aina välillä kannattaa katsoa oman alansa ulkopuolelle ja ottaa silmälaput pois.

Kirjassa käytiin myös yleisesti yrittäjyyden haasteita, kehittymisestä johtajana, budjetoinnista ja kirjanpidosta. Myös painotetaan kuinka asiakaslähtöistä yritäminen onkaan.

Mikä saa asiakkaan valitsemaan juuri sinun yrityksesi?

Seuraavia kysymyksiä kannattaa jokaisen aloittelevan yrittäjän pohtia ennen perustamiskirjan lähettämistä.

 

Menestyksen peruskysymykset:

  • Miksi perustat yrityksen?
  • Mikä on yrityksen perustehtävä?
  • Mikä on tavoiteltava asiakasryhmä
  • Missä on tavoiteltava asiakaskokemus?
  • Missä ovat yrityksen painopisteet?
  • Mikä on paras sijainti onnistumisen kannalta?
  • Mihin kaikkeen Pareton-periaate toimii?

(80% seurauksista johtuu 20% syistä)

 

Kirjassa painotetaan paljon kuntosalin sijainnin tärkeyttä, ja kyllä omastakin kokemuksesta se on yksi fyysisen palvelun tärkeimpiä tekijöitä. Kannattaa valita paikka yritykselle missä asiakaskuntaa on tai jostain syystä juuri se sijainti voi toimia.

Strategiset peruskysymykset:

  • Mitä tavoittelemme? -> Strategia
  • Minne menemme? -> Visio
  • Miksi olemme olemassa? -> Missio
  • Mistä tulemme? -> Arvot ja Asenteet

Jokaiseen näistä tulisi löytyä vastaus, jos vastausta ei ole tulee asettaa kysymys että onko tuleva yrityksesi tarpeellinen tai edes toimiva?

 

Mitä on hyvä asiakaspalvelu?

Jokaista asiakasta et voi palvella hyvin, mutta yhtä asikasta voit aina palvella loistavasti. Näin se on, joskus vain asiakkaan kanssa kemiat eivät kohtaa ja tilanne voi olla molemmille epämukava. Mutta vakioasiakkaiden kanssa yhteyden luominen tuo heidät aina uudelleen takaisin. Jos pystyt tähän monen eri asiakkaan kanssa on jo yritykselläsi perustulo turvattuna.

Asiakasmenetyksen syitä:

-1% Fyysinen kuolema, Yrityken konkurssi

-3% asiakkaiden muutto paikkakunnalta toiselle

-5% asiakkaiden ostotottumusten ja kulutustapojen muutos

-9% tuotteiden liian korkeat hinnat

-14% tuotteiden heikko tekninen laatu

-68% asiakkaiden huono kohtelu ja heikko asiakaspalvelu

 

”Yrityksen tavoitteena ei tule olla tarjota parasta asiakaspavelua, vaan legendaarista asiakaspalvelua. – Sam Walton, Wal-Martin perustaja

 

Omia ajatuksia asiasta on että yrityksen kannattaa asettaa jokaiselle työntekijälleen tavoitteet kuinka asiakkaita pitäisi palvella, näin palvelusta saadaan yhtenäistä ja asiakas tietää mitä olettaa. Toki asiakaspalvelu on aina asiakaskohtaista eikä siinä ikinä voi olla täydellinen.

Näillä pääsee jo pitkälle:

– Tervehdys

– Muistamisen Voima ”muista asiakas ja ennakoi hänen tarpeensa”

– Huomioi palvelussasi: haju, maku, kuulo, näkö, tunto

– Kysy ja kuuntele asiakkaita

– Kehittäkää toimintaa yhdessä asiakkaiden kanssa

– Muistamisen voima on merkittävä

Johtajan 40/20/40 -Malli

Suunnittele 40%

Toteuta 20%

Seuraa 40%

Mallin idea on että hyvällä suunnitellulla ja tapahtuneen tarkkailulla pääsee paljon pitemmälle kuin lähtien suunnittelematta sotaan, suunnittele siis seuraava askel aina tarkasti ja seuraa toimenpiteestä tapahtuneita asioita ja tarvitseeko tapahtunutta vielä muuttaa? Myös vähemmän on enemmän, aseta itsellesi tärkeimmät tehtävät ja panosta niihin, luo ajankäytölle raamit sekä noudata niitä muista että aikaa on rajallisesti eikä sitä saa takaisin.

 

Kirjaa lukiessani hoksasin että kuinka samanlaista yrittäminen onkaan, alasta riippumatta. Toki jokaisella alalla on omat erityistaidot joita tarvitaan palvelun toteuttamiseen mutta peruskivet mistä yrittämisestä on oikeasti kyse, ovat samat ja näitä olisikin jokaisen hyvä tutkiskella tarkemmin.

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *