Hyvä kysymys ja idiootit ympärilläni

Ihmisten välinen kommunikointi on usein hankalaa. Joskus suorastaan raivostuttaa, kun ei saa asiaansa toiselle perille. Niinpä päätin ottaa asioihin uutta näkökulmaa näiden kahden kirjan avulla.

Dialogi – avain innovatiivisuuteen

Kirjassa kerrotaan dialogin tärkeydestä innovatiivisuuteen sekä keinoja hyvän dialogin käymiseen. Tärkein asia on itsensä tunteminen ja halu kehittää omaa itseään, toimintatavoista riippumatta. Dialogissa ryhmä on tärkeässä asemassa, se voi joko hidastaa tai edistää dialogin kehittymistä. Kirjassa pohditaan myös kuuntelemisen ja kuulemisen eroja, dialogin ja keskustelun eroja sekä annetaan käytännön ohjeita oman ja ryhmän toiminnan kehittämiseen.

Yhdessä menestymisen taito

Ihmisten välinen vuorovaikutus on pitkälti tunneasia. Kun ihmisten henkilökemiat osuvat yhteen, yhteistyö sujuu hyvin. Henkilökemia syntyy arvoista, tarpeista ja menneisyydessä kokemistamme henkilösuhteista.

Minuutissa muutokseen

Kirjan tarkoituksena on saada lukija kokemaan, ettei halutun muutoksen eteen välttämättä tarvitse nähdä hirveästi vaivaa vaan sen voi saada aikaan nopeasti pieniä muutoksia tekemällä.

Työpaikkana tiimi

Kirja koostuu erilaisista esimerkkitapauksista, joissa on siirrytty perinteisestä esimies-työntekijä asetelmasta tiimityöskentelyyn. Huusko pohtii muun muassa sitä, kuinka vastuut jaetaan tiimityöskentelijöiksi siirryttäessä – kun aikaisemmin työnjohdolle kuuluneet tehtävät jakautuvat tiimityöntekijöiden kesken, tulee kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että kaikki vastuut tulee varmasti jaettua, eikä mikään asia jää sen kuuluisan ”jonkun” hoidettavaksi.